20110412

EVENT | Sanoma Mediaparade 2011


Dit jaar was de zevende editie van de Sanoma Media Parade. Dat betekend drie dagen lang (5,6 en 7 april) leren over de media op het hoofdkantoor van Sanoma Media. Inspiratie. Motivatie. Bijzondere ontmoetingen. De Media Parade biedt je een unieke kans om binnen te kijken en sfeer te proeven in de mediawereld. Met meer dan 100 sessies, workshops en tentoonstellingen. Dit event is toegankelijk voor medewerkers, relaties, studenten en eigenlijk iedereen die media leuk vind.

Het thema van dit jaar was Feed your Followers. Helaas kon ikzelf alleen op dinsdag 5 april aanwezig zijn. Mijn agenda voor de dag zag er als volgt uit:
10:30-11:15 uur Licentietitel; vloek of zegen, met hoofdredactrices Claudia Straatmans en May-britt Mobach.
11:30-12:15 uur Bol.com hoe bouw je een online succesformule, Hidde van der Louw hoofd category management
12:30-13:15 uur The good old blunderlunch, met o.a. Hilmar Mulder van Grazia en May-Britt Mobach
13:30-14:15 uur Hoofdredacteuren in debat, met Cecile Narinx en arno kantelberg hoofdredacteuren Elle en Esquire
14:30-15:15 uur Columist en privacy, met Megan en Jessica van Zanten van Viva
15:30-16:15 uur Sanoma en Social media, met Jos van Essen, Business Developer Social Media

De dag begon goed met een tasje met een klein ontbijtje erin (croissant, krentenbolletje, sap en een appel).

Mijn eerste seminar was Licentietitel; vloek of zegen. Heel erg interessant! Hoofdredactrices van Cosmopolitan en Marie Claire vertelden over hun werk en de invloed van de hoofdkantoren in NY en Parijs! Zij krijgen echt het MC of Cosmo DNA mee bij hun sollicitatie. Wij kregen ook een kleine spoedcursus, wat is Marie Claire en wat is Cosmopolitan.

De tweede seminar van de dag was Bol.com. In deze seminar werd verteld over de strategie van Bol.com en wat hun formule nou zou succesvol maakt. Heel erg interessant en eigenlijk een verbazingwekkend simpele strategie die zij handhaven. Wat is die succesformule dan? Gemak, Keuze, Inspiratie en Voordeel! Simpel toch?!


     The good old blunderlunch, hoofdredacteuren vertellen hun grootste blunders tijdens de lunch. 

De seminar die ik als laatste nog heel erg boeiend vond was Hoofdredacteuren in debat. Hoofdredacteuren Arno Kantelberg van Esquire en Cecile Narinx van Elle kregen stellingen voorgelegd. Het was een debat van drie kwartier en kan niet echt in het kort opsommen wat er allemaal werd verteld. Wel konden wij zelf vragen stellen.
Ik was benieuwd of zij wat merken van alle blogs die tegenwoordig op internet te vinden zijn. Merken zij concurrentie met hun magazines en websites? Volgens Cecile niet. "Bloggers zijn geen bedreiging/concurrentie voor het magazine, merk en de website. Blogs zijn veel sneller, maar vaak ook persoonlijker. Wanneer bloggers online erg populair zijn en naam hebben gemaakt, schijnen ze vaak door te stromen naar een magazine. Ze willen uiteindelijk allemaal ouderwets gewoon op papier hun content uitbrengen". Weten wij dat ook weer!

Ik vond de sfeer op het event heerlijk. Alleen maar mensen die in media geïnterreseerd zijn en er meer over willen weten. Het was leuk om verschillende hoofdredacteuren rond te zien lopen op hun 'kantoor'. De seminars waren goed georganiseerd en er was ook heel veel keus. Ik vond het jammer dat ik maar één dag naar de mediaparade kon, maar ik weet wel dat ik zeker naar een volgende editie wil gaan!

1 opmerking:

  1. Leuk zeg, kan me voorstellen dat het inspirerend heeft gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen